1. juni 2011

Vannvittig deilig!


Endelig er rabarbraen blitt så stor og flott at det er på tide å høste den.
Eller egentlig så klarer jeg faktisk ikke å vente lengre nå.


Jeg har heldigvis en god hjelper,
lillegull er med i dag

Hun jobber utrolig hardt for å legge all rabarbraen i den nye trillebåra
 hun har fått av mormor.


 Ei arbeidsom jente

Tar en velfortjent pause i trappa etter en lang arbeidsøkt.
Hun har vært veldig flink til å hjelpe mammaen sin i dag.
Go-jenta mi det!



Se så flotte stilkene er.

Her hakker vi opp rubbel og bit,
alt skal med.


                        
                       Så skal det kokes


                 
Og presses,
hver dråpe blir skikkelig godt skvistet ut av sile kledet. 


                                              
 Å gørra som blir igjen kan man visst lage kake eller pai av.
Skal jeg prøve det neste gang, for vi må lage en runde til før rabarbraen ikke kan brukes mer.
Den må høstes før St.Hans, etter det er den giftig. 


Her har jeg silt saften igjennom en bitte liten tesil 3 ganger,
om jeg hadde hatt tålmodighet kunne jeg holdt på helt til den var helt ren,
For saften blir klarer og klarer for hver gang.
Jeg bruker en oljekaraffel for å unngå klin når jeg heller saften over på flasker.

Saften får en vidunderlig farge.

 Jeg syns det ser så innbydende ut med rabarbrasaft.


Åååå resultatet ble vannvittig deilig! 

4 kommentarer:

  1. Koselig med så god hjelp i hagen :)
    Fin farge på rabarbrasaften, og stilige etiketter!
    Her er rabarbraen også høsteklar nå. Vanligvis har jeg laget suppe, kake og syltetøy, men i år hadde jeg tenkt å også lage saft, det har jeg ikke gjort før. Takk for inspirasjon :)

    SvarSlett
  2. Ja:-) Veldig bra med god hjelp i hagen.
    Du vet, en skal tidlig krøkes.....osv :-)

    Saften er veldig god :-) Skal legge ut oppskriften også :-) Men jeg er litt treg
    Er litt rusten på dette her ennå :-)

    (Min første kommentar :-) TUSEN TAKK !)

    SvarSlett
  3. Gode minner....rabarbra dyppes i sukker :-)
    Fargerike og spennende malerier.

    SvarSlett
  4. MMMMM.... Ja rabarbra i sukker er utrolig godt, men også ganske surt. Minner litt som smaken på sånne blå sure snører som tenåringen kjøper i Sverige :-)

    Egentlig var jeg en ganske svart i fargene mine i min villeste ungdom, men jeg har blitt veldig glad i fager med tiden :-)

    SvarSlett