6. september 2010

Safte, sylte, mos, her ble det jammen rot og kaos.

 
Av en eller annen merkelig grunn kom høsten over meg nå solen sendte oss litt varme i går.
Jeg fikk et underlig anfall og løp ned til nabon der jeg  fikk plukket meg litt rips, solbær og rabarbra.
Da jeg hadde fått det i hus, ble jeg sittende  halv forskrekket å lure:
Hva i alle dager skal jeg gjøre med dette?
Ikke er jeg noe særlig til husmor og aldri har jeg vel laget noe av selvplukket frukt og bær.
Har vel knapt nok plukket bær noen gang.

Med overmot satte jeg i gang med å lage rabarbra saft.
Ikke visste jeg om jeg likte det og ikke visste jeg hvordan det ble gjort.


Stolt kunne jeg si til meg selv : Se på den flotte fargen, det ser fantastisk ut....

Problemte kom etter en telefonsamtale med ei venninne, der jeg i utgangspunktet hadde tenkt til å høste ros for min fantastiske saft.
Rabarbra kan ikke spises etter St. Hans, sa hun, den kan være giftig....

Jeg kjente panikken bygge seg opp og hjertet hoppet et par slag raskerer da jeg googlet rabarbera.

Fra Wikipedia:
Rabarbraplanten
(vitenskapelig navn Rheum rhabarbarum) er en gammel, hardfør, mat- og medisinplantestaude) som opprinnelig kommer fra de nordlige og sentrale deler av Asia. Planten kom til Norge1700-tallet. (
Rabarbra inneholder mye garvestoffer. I store mengder kan den også virke som avføringsmiddel. Det er også viktig å merke seg at store inntak av rabarbra kan føre til økt risiko for nyrestein. Melk kan forhindre dette til en viss grad.
Rabarbra kan tilberedes både som suppe og grøt, og er velsmakende som sommerrett. Rabarbraen høstes vanligvis ved St. Hans.
Bladene er svært giftige siden de inneholder store doser oksalsyre, dødsfall har forekommet hvor blader har vært brukt i salat.

Skremt som ei kråke, så jeg ingen annen mulighet enn å ringe til giftinnformasjonen.
De kunne ikke råde meg til hverken det ene eller det andre, for de var ganske så usikkre på dette temaet.
Etter litt syting og klaging på FB, fortalte en kollega at det eneste man trengte å gjøre for å nøytralisere oksalsyren, er å blande i litt Nonoxal.


Lettet over at saftingen ikke var forgjeves fortsatte jeg tappert med et forsøk på å lage solbær syltetøy.

Det var ganske enkelt, men det krevde utrolig mye sukker for at mine smaksløker kunne like det.
Litt forunderliger er alle de syltetøy produktene som liksom skal være sukkerfrie, lurer på hvilke skadlige stoffer de er proppet med, kan være at det faktisk er værre enn sukker.


Når man ikke er spesielt god på det å være husmor i utgangspunktet, så blir det litt tungt å rydde opp, det er så mange andre ting som heller lokker da....
Husarbeid er helt ærlig noe av det kjedeligste jeg vet, men dette måtte ryddes opp med det samme....

Åååå ææææsssssssjjjjjjjjjjj......

Rabarbra avkoket så skikkelig ekkelt ut, like greit å bare kaste hele silekluten, for dette gidder ikke jeg å vaske.
Det er underlig hva som går galt, når man skal være flink å gjøre ting man hater....


Det var da enda godt at kjelen sto i veien og fungerte som en reddende engel for vanniljesukkeret som sok seg en liten flytur.

Meget fornøyd med dagens overskudd, her er det sikkert masse antioksidanter..... Iallefall i solbærene.


Det ble jo ikke så mye, men det holder for oss i denne omgang.

Lurer på hva jeg hva jeg skal lage av ripsen som er igjen.


Kjenner jeg meg selv rett, blir den stående så lenge at det vokser hår på den og jeg må kaste det.

Da kjøkkenet endelig var ryddet etter dagens innsats som husmor,
oppdaget jeg plutselig til min store forskrekkelse at vasken på badet..


Var full av leker og at yttergangen var full av rot......


Badet ble ryddet men gangen måtte nok nøye seg med å vente en stund til....

Sent var det blitt og sliten var både kropp og sjel så jeg tuslet i seng.....
Ganske lite overrasket ble jeg vekket av et hyl da minstemor satte i gang med sitt nattlige rabalder.
Etter en time med skriking var vi begge utmattet men likevel sultene, så vi satte oss til rette for å innta nattmåltidet......
Bare så synd at maten min selvfølgelig .....


Havnet på gulvet....

Det ble ikke mer mat den dagen, men uansett så ble det saft og syltetøy <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar