8. september 2010

Carpe diem


Carpe diem er en setning fra et latinsk dikt avHoratius.
Det er en metafor for å oppfordre mennesker til å nyte hver enkelt dag.
Hele verselinjen er «Carpe diem quam minimum credula postero»,
det vil si
«Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste».
Setningen var meget populær i litteraturen i det 16. og 17 århundre.

Det er et flott utsagn og hadde det vært så enkelt å leve etter det ville det vært fint.

Det er ikke hverdag man har lyst å gripe om.
Noen dagen er det oppgaver man må utføre som kan være en stor psykisk utfordring.

I dag var en sånn dag.
Jeg var nødt til å ta noen tlf og fikse opp i noe "rusk"
Mitt alter ego,
fortalte meg at jeg burde holde meg under dyna og stenge verden ute for alltid.
Etter lange diskusjoner med meg selv,
kom jeg frem til at jeg fikk ta saken i egene hender.


CARPE DIEM.
Grip dagen.

Har alltid tenkt at det å gripe dagen
= Noe fint og gøy.

Men har funnet ut at det nødvendigvis ikke alltid er det.
Det kan være noen kneiper du skal igjennom når du griper dagen.

Å det er faktisk en god følelse når man har grepet den og kommet seg gjennom kneipe.

Så fremover skal jeg gripe hver eneste dag ......



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar