12. september 2010

Virtuel kultur


Jeg skulle til å skrive litt på siden min som skal handle om spill,

da jeg oppdaget en pata- gruppe på FB.
Pata er Patagonia som er, eller iallefall var en norsk verdene i AW.


Active Worlds
Som nok en gang i tiden var det største "virtuelle universet" på Internett
Active Worlds ble introdusert i 1997
Det hadde  800.000 enkeltbrukere fra alle kanter av verden, men jeg vet ikke hvordan det er i dag.
Active Worlds er et univers hvor du kan bevege deg rundt ved hjelp av virtuelle skikkelser, såkalte avatarer. 

Patagonia var den eldste norske verden innenfor ActiveWorlds og ble høytidelig åpnet18.juni 1997 av kulturminister Turid Birkeland. 





Artig var det at en link til en avhandling om

VIRTUEL KULTUR

Kenneth Hansen
(Aw navn : KenZen)
Ph.d.-afhandling
ALBORG UNIVERSITET 2001



Den ble jeg sef. sittende å lese.

Masse minner fra mitt liv som avatar i Aw dukket opp.

Vi hadde et stort Patatreff IRL.
Det hadde han til min store begeistring skrevet om i sin avhandling.

He he he he he

Jeg var beskrevet slik :

Efter et lille stykke tid kom en ny deltager rullende.
Det var endnu en pige fra kommunen,
en forholdsvis køn pige på 26 med hennafarvet hår,
tatoveringer mange steder og en piercing i navlen.
Hun snakkede som et vandfald og kæderøg.
Hun satte hurtigt sit telt op med hjælp fra de andre og satte sig ned og
indledte pigesladder,
om hvordan man kunne score på nettet.
De andre røg og drak konstant.
Ind imellem sammenlignede pigerne deres tatoveringer,
den sidst ankomne
havde en meget stor én nederst på ryggen.

Det var litt uventet å finne den avhandlingen,
men jeg husker at KenZen jobbet med noe slik da vi var på treffet.

Artig var det lell :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar